História Taxisovej priekopy - 1. časť História Taxisovej priekopy - 2. časť
Taxisova priekopa - jeden z najznámejších pojmov v turfe. Podľa jednej z legiend získala meno, keď sa v roku 1874 Egon Thurn-Taxis pri vytyčovaní kurzu prvej Veľkej pardubickej vysmial pánom, ktorí ju nechceli zaradiť kvôli jej obtiažnosti. Podľa iného príbehu sa po prvom ročníku Veľkej pardubickej hlasovalo o jej zotrvaní a rozhodol vraj Taxisov hlas Príbehov o pomenovaní Taxisovej priekopy a o vzniku samotnej Veľkej pardubickej je viac a sú poskladané z rôznych historiek a mystifikácií, preto bude možno najlepšie hodiť všetko do koša a pozrieť sa na to odznova, od samého začiatku. Nasledujúci text je zostavený na základe novinových správ a článkov, uverejnených v čase popisovaných udalostí. Väčšina článkov je prístupná online v českej, rakúskej a nemeckej Národnej knižnici, v bratislavskej Univerzitnej knižnici a v ďalších digitálnych knižniciach. Skákanie cez prekážky v Pardubiciach Pred polovicou 19. storočia sa v Pardubiciach udomácnili parforsné hony anglického typu, pri ktorých jazdci na koňoch so svorkou psov prenasledovali jeleniu zver, vypustenú na dohodnutom mieste a korisť sa po „ulovení” vracala späť do obory. Do Pardubíc tento typ športového lovu priniesol knieža Franz Liechtenstein.
Prinz Franz de Paula von und zu Liechtenstein
V roku 1845 bol Franz Liechtenstein povýšený do hodnosti majora a odvelený do Prahy. Masterom sa stal gróf Clam-Gallas a hony sa konali do revolučného roku 1848, keď bolo stádo rozpustené. Obnovené bolo až po ukľudnení politickej situácie v roku 1852 a funkciu mastera prevzal barón Alfred Zedtwitz, ktorý fungovanie Jagdgesellschaftu zmodernizoval, zmenil ho na akciovú spoločnosť a vrátil pardubickým honom ich prestíž. Zlatá éra pardubických dostihov
Už od 40-tych rokov sa v okolí Pardubíc behávali dostihy, alebo skôr hobby-preteky pre členov Parforsnej spoločnosti, ale skutočné verejné dostihy so skutočnými dostihovými koňmi a s profesionálnymi džokejmi do Pardubíc priniesol predchodca Jockey Clubu, rakúsky spolok Verein zur Hebung der Pferdezucht und Rennen (Spolok pre pozdvihnutie chovu koní a dostihov), respektíve jeho česká súčasť Böhmische Rennverein (Český dostihový spolok), vedený barónom Alexandrom von Bethmannom z Křinca.
V roku 1856 sa na novej dráhe prvýkrát uskutočnili významné dostihy Böhmische Rennvereinu, Norddeutscher Preis, Triennial-Stakes a Produce-Stakes a v nasledujúcej sezóne sa začali pardubické zlaté časy - do Pardubíc boli pridelené Kaiserpreis (Cisárske ceny), najvýznamnejšie dostihy pred založením Derby.
Pardubický októbrový míting bol vyvrcholením sezóny a so svojimi najlepšími koňmi naň jazdili najvýznamnejší rakúsko-uhorskí a nemeckí majitelia. Na výstrižku je prehľad víťazov Cisárskych cien z rokov 1857 až 1861. Pardubické Cisárske ceny boli v tom období pre štvorročné a staršie kone na 4 míle (6400 m) a 3 míle (4800 m) a od roku 1863 boli otvorené aj pre trojročné kone a skrátené na 3 a 2 1/2 míle.
V roku 1861 siahal Lanchester (Voltigeur) grófa Bremera po „Trojkorune”, ale po víťazstvách v Cisárskych cenách I. triedy v Pešti a vo Viedni skončil v Pardubiciach druhý.
Na výstrižkoch je reportáž z Harlequinovho prvého pardubického víťazstva z 8. októbra 1858.
Senzačne bol obsadený míting v roku 1863, keď v Cisárskej cene I. triedy nemeckí Vigour (Voltigeur) a Arrogante (Stockwell) odsunuli na tretiu priečku obhajkyňu víťazstva Comestu. V Cisárskej cene II. triedy rakúsko-uhorský šampión Nortcountryman (Cotswold) zdolal o pol dĺžky trojnásobného víťaza z pardubického mítinku Whitenosea. Obaja sa neskôr stali plemenníkmi, Nortcountryman v žrebčíne grófa Esterházyho a Whitenosea po krátkom pôsobení v Chlumci od Octaviana Kinského kúpil štátný žrebčín Kisbér, ale pri ceste vlakom si zlomil nohu.
Giles The First bol najslávnejší rakúsko-uhorský kôň 60-tych rokov. Na pevninskej časti Európy získal v 27 štartoch 26 víťazstiev a raz bol druhý. V roku 1863 sa zúčastnil epsomského Derby, na mítingu Royal Ascot dobehol tretí v Prince of Wales Stakes a o dva dni bol druhý v Queen's Stand Stakes. V Hamburgu vyhral Goldene Peitsche a hneď na druhý deň aj Hansa-Rennen, o krk pred najlepším nemeckým trojročiakom Grimstonom. Odveta sa odohrala v pardubickej Norddeutscher Preis a Giles The First Grimstona opäť zdolal, tentokrát o 1 1/2 dĺžky. Po mítingu v roku 1863 bola pardubická dostihová eufória taká veľká, že sa uvažovalo o stavbe kópie viedenskej tribúny. Kniežatá Kinský a Rohan sa dohodli, že na stavbu poskytnú potrebné financie a poslali do Viedne svojho zástupcu, aby si prehliadol plány a priviezol ich kópie... Prekážkové dostihy na pardubickom mítingu Na pardubických mítingoch sa v tom období nepravidelne objavovali aj prekážkové dostihy, ale bohato dotovaným a skvelo obsadeným rovinám sa nemohli rovnať a boli len spestrením programu.
V roku 1857 bola odbehnutá Lovecká jazda o čestnú cenu, strieborný chladič na šampanské, venovaný Maxom von Fürstenbergom. Bežalo sa na 3 míle cez 20 prekážok, tvorených priekopami a pevnými plotmi a zápolenie sa takmer skončilo tragicky - Octavian Kinský zostal po páde s polokrvnou Themby II ležať v bezvedomí a na voze bol odvezený do mesta. Spomedzi trojice účastníkov trať bez pádu prekonal len Topthorn Ferdinanda Kinského a zvíťazil.
Koniec zlatých časov
Zlaté časy pardubických dostihov sa skončili počas mítingu v roku 1864, keď sa v Pardubiciach stretlo direktórium Rennvereinu a z iniciatívy predsedu spolku Bethmanna a kniežaťa Rohana bolo jednomyselne rozhodnuté o presune mítingu späť do Prahy.
Pred Nord- und Süddeutscher Preis sa grófi Alexander Bethmann a Johann Renard dohodli na výsledku a rozdelení ceny, čo bolo súčasťou rakúsko-uhorských pravidiel, ale takzvaný „compromiss” musel byť kvôli stávkam verejne ohlásený. V tomto prípade sa to však nestalo a keď džokej Richard Longstaff dostal pri nasadaní od trénera Bradforda inštrukcie, aby nechal vyhrať Bethmannovho The Little Irishmana, odmietol to so slovami: „To neurobím, ak budem môcť tak vyhrám.” Napokon sa mu to v sedle Stonewall Jacksona aj podarilo a pri odsedlávaní sa pred množstvom svedkov stal terčom hrubých urážok od trénera a prípad sa prezradil. Zaoberali sa ním aj stewardi a ich výrok bol neuveriteľný - stávky vyhlásili za neplatné...
Po zrušení Cisárskych cien a pri systematickom rozširovaní dostihovej prevádzky vo Viedni, v Budapešti a v ďalších mestách, upadli pražské dostihy do provinčnosti, ale vydržali až do roku 1895, keď sa na Cisárskej lúke začal budovať prístav. Počas budovania prístavu tam ešte niekoľko dostihových dní zorganizovala meštianska švadróna a v roku 1899 nastal defintívny koniec. Dostihy sa do Prahy sa vrátili v roku 1906, keď bolo otvorené závodisko vo Velkej Chuchli. Predchodkyňa Veľkej pardubickej
V Pardubiciach sa po presune mítingu do Prahy vrátili ku svojom obvyklému loveckému životu. Závodisko bolo naďalej udržiavané a pokračovali aj dostihy, ale členovia Parforsnej spoločnosti si ich opäť urobili ako privátne sami pre seba a 24. októbra 1865 sa odohral prvý dostih s názvom Pardubitzer Steeple-chase.
Taxisova priekopa vo Freudenau
Vznik Pardubitzer Steeple-chase bol možno inšpirovaný vo Viedni, kde sa na jar toho istého roku odohral prvý ročník Viedenskej steeplechase, založenej Egonom Thurn-Taxisom.
V tom čase bola veľmi populárna historka o pomenovaní Becher's Brooku po kapitánovi Becherovi, ktorý tam spadol v prvom ročníku Grand National v roku 1839. Rakúsko-uhorská športová spoločnosť bola až prehnane orientovaná na britské vzory a tu treba hľadať zrod názvu Taxisgraben - v prvom ročníku Wiener Steeple-chase spadol sám organizátor, popredný a populárny turfman a tak sa priam ponúkalo, aby bolo miesto jeho pádu podľa vzoru z Grand National označené jeho menom. Taxisgraben je v preklade Taxisova priekopa, ale názov mohol vzniknúť aj inak. Pôvodné označenie pokojne mohlo byť Taxisgrab - Taxisov hrob, ako hovorové označenie miesta, kde pochoval svoje nádeje. Ako to skutočne bolo sa už nedá overiť, ale názov sa ujal a termín Taxisgraben sa v tlači prvýkrát objavil v novinách Sportblatt 19. mája 1873, rok a pol pred prvou Veľkou pardubickou.
Pojem Taxisova priekopa teda vznikol vo Viedni, ale príhoda o záchrane prekážky kniežaťom Thurn-Taxisom sa tam odohrať nemohla, pretože to nebola najťažšia prekážka a o jej zotrvaní v kurze sa diskutovalo oveľa neskôr, až po smrti Egona Thurn-Taxisa.
Egon Thurn-Taxis v Pardubiciach
Rok 1866 priniesol druhý koniec pardubického honebného stáda. V lete vypukla Rakúsko-pruská vojna a odohrala sa Bitka pri Hradci Králové, pri ktorej rakúska strana stratila asi 6000 koní a mnohé z nich boli nepochybne z pardubickéj posádky.
Long do Pardubíc nastúpil v januári roku 1868 a okrem iného už mal k dispozícii aj pieskovú tréningovú dráhu. Vzdialenosť od Viedne sa ukázala ako nepraktická a v polovici roku 1869 sa na žiadosť majiteľov presťahoval do Freudenau. Po sezóne 1876 sa vrátil do Nemecka. V Pardubiciach mal po Longovom odchode dostihovú stajňu barón Bethmann, pre ktorého tam trénoval Walter Oram a po ňom Andrew Powlett. V roku 1867 Egon Thurn-Taxis vypísal druhú Pardubitzer Steeple-chase, tentokrát o čestnú cenu, venovanú samotným cisárom Františkom Jozefom I., s ktorým bol v rodinnom zväzku - jeho brat Max von Thurn und Taxis bol manželom bavorskej princeznej Helene, ktorá bola vybraná ako budúca manželka Františka Jozefa, ten sa ale oženil s jej sestrou Elisabeth, známou ako Sissi.
Čestné ceny od panovníckych rodín boli vždy a všade ohromným lákadlom a veľký záujem bol aj o trofej z Pardubitzer Steeple-chase, ktorá sa bežala 31. októbra 1867 na tri míle cez 14 prekážok. Bola pre pánskych jazdcov a kone, ktoré sa zúčastňovali pardubických honov, víťazi steeplechase a prúteniek boli výlúčení. Štartovalo 11 koní a systémom štart-cieľ s veľkým náskokom vyhral barón Hübner s kobylou Sylph.
Pardubitzer Steeple-chase mala v loveckej spoločnosti veľký úspech a tak boli na 14. novembra narýchlo vypísané ďalšie dva dostihy. Rovinu pre honebné kone vyhral knieža Rohan a handicapovú Steeple - Chase na tri míle jeden z najlepších stíplerov tej doby Johann von Leyden, v sedle so svojim majiteľom Egonom Thurn-Taxisom. Ďalší vynikajúci stípler Longrange skončil po páde štvrtý. V ten deň sa konala aj Zu-Fuss Steeple-Chase der Stall-Leute, pešie preteky pre stajňový personál na 600 krokov s piatimi skokmi. Preteky pozostávali z dvoch rozbehov s cenami 40-20-10-5 zlatých pre prvých štyroch a zúčastnilo sa ich 29 súťažiacich. Prví traja z oboch rozbehov postúpili do finále s cenami 80-40-20-10-6-4, pričom 80 zlatých je ekvivalent dnešných asi 1100 €. Prvé dve miesta obsadili víťazi rozbehov, v Uhorsku narodený Johannes Friess (Hansi Fries), v službách kniežaťa Thurn-Taxisa a Čech Wenzel Hornov, v službách kniežaťa Maxa Fürstenberga. Ďalšie miesta obsadili Česi Adolf Jiroutek, Josef Novák a Franz Rostočil od kniežaťa Taxisa a Alois Koflák zo Žrebčína Kladruby. Noviny napísali, že Česi nedovolili zúčastneným Angličanom získať ani jedinú cenu a že výsledky dokazujú, že v dobrej kondícii nie je len Taxisovo honebné stádo, ale aj jeho stajňové služobníctvo.
V nasledujúcich rokoch už cisár do Pardubíc čestnú cenu nedal a dostihy sa skončili rozpačito. V roku 1868 cenu do Steeple chase venoval Egon Thurn-Taxis a proti Schawelovmu valachovi Blondinovi s Nicolasom Esterházym o ňu bojovali jeho tri kone, ktoré jazdili sluhovia zo psej svorky, „huntsman” (psovod) Ransom a jeho pomocníci, zodpovední predovšetkým za odohnanie svorky od dostihnutej koristi, takzvaní „whipperi”, označení len krstnými menami Hansi a Adolf.
Thurn-Taxisove kone vyhrali aj zvyšné tri dostihy a v rovine na vlastných koňoch skončili na posledných miestach hostia na pardubických honoch, prapravnuci ruského cára Pavla I., oldenburgskí vojvodovia, 18-ročný Georg a 20-ročný Konstantin. Ani nasledujúce ročníky neboli príliš úspešné. V roku 1869 steeplechase vyhral Taxis v sedle ostrieľaného polokrvníka Johann von Leydena, keď dokončili tri zo štyroch štartujúcich koní a rovnaký počet štartujúcich a dokončivších bol aj v roku 1870, keď zvíťazil Farewel Louisa Rohana, v sedle s Williamom Deasym.
V roku 1871 sa život 39-ročného Egona Thurn-Taxisa začal uberať iným smerom. Začiatkom novembra sa na zámku Ečka v provincii Banát na území dnešného Srbska, oženil s 30-ročnou barónkou von Lázarovou, vdovou po generálovi Lázarovi, odsťahoval sa tam a vzdal sa funkcie pardubického mastera. Príčinou náhlej zmeny bol budúci vynikajúci pánsky jazdec Maximilian Egon, narodený 15. júna 1872... V rokoch 1874 a 1876 sa manželom v Ečke narodili ešte dcéra Mathilde a syn Viktor Theodor.
1874 - Obnovená Pardubická steeplechase
Pred nový masterom Emilom Fürstenbergom stála náročná úloha, ale rýchlo sa mu podarilo omladiť pardubické lovecké stádo, aj psie svorky a hony sa opäť dostali na úroveň. V roku 1874 obnovil aj Pardubitzer Steeple-chase a to veľkolepým spôsobom - oznámil zámer vypísať verejnú steeplechase so subskripčnou cenou 8000 zlatých. Subskripčná cena znamená, že ju do dostihu nevložil len proponent, tvorca dostihu, ale viacero osôb, ktoré sa úpisom (subskripciou) zaviazali prispieť.
* Brigantine, Ignatz, Charlatan, Sergeant Bouncer - poprední steepleri tej doby.
Podobný názor ako barón Kotz mal aj najúspešnejší český chovateľ Octavián Kinský, dnes označovaný za jedného zo zakladateľov Veľkej pardubickej, ale v skutočnosti jej vznik nepodporil. Kinský v tlači zverejnil návrh, podľa ktorého by Veľká pardubická mala byť otvorená pre kone zo všetkých krajín, avšak nie ako handicap, ale ako dostih s penalitami pre kone cudzieho chovu a mala by byť pre pánskych jazdcov a dôstojníkov. Ako napísal, ak bude prijatý jeho návrh, je pripravený urobiť úpis na tri roky, v dvojnásobnej výške príspevku.
Do prvého ročníka Grosse Pardubitzer Steeple-Chase bolo prihlásených 36 koní a na štart sa ich postavilo štrnásť. Do bodky sa naplnila predpoveď baróna Kotza - bohatú cenu získal účastník Grand National Fantome, ktorého barón Cramm-Rhode kúpil v júni 1874, keď už sa vedelo o vzniku bohatej steeplechase. Priebeh Grosse Pardubitzer Steeple-Chase bol podrobne popísaný, pričom sa najmä české noviny správali ako dnešný „bulvár” a v honbe za senzáciou dianie na trati poriadne prifarbili.
Na margo posledného článku, kritizujúceho nezáujem šľachty o zranených džokejov, treba dodať, že najťažšie bol zranený Walter Earl, ktorý sa so Sergeant Bouncerom zamotal do hromadného pádu na múre. Earl sa dlhý čas liečil v pardubickej nemocnici a v regióne napokon zostal natrvalo. Max Ugarte mu výborného stíplera Sergeant Bouncera daroval a Earl ho neskôr predal, Emil Fürstenberg mu pomohol usadiť sa v Jeseničánkách a zahájiť kariéru trénera. V roku 1877 sa Earl presťahoval na panstvo kniežaťa Auersperga do Slatiňan, kde pripravil víťaza Veľkej pardubickej 1909 Dennisa. V Slatiňanoch žil až do svojej smrti v roku 1924 a dodnes ho tam pripomína portrét vo falošnom okne na jeho bývalom dome. Prečo bol prvý ročník Veľkej pardubickej nečakane dramatický, keď v 50-tych a 60-tych rokoch nerobili tamojšie prekážky koňom žiadne zvláštne problémy, je celkom jasné. Dôvod bol rovnaký ako pri Veľkých pardubických v 21. storočí - prehnaná cena, narúšajúca dostihový systém krajiny.
Konečná cena pre víťaza sa po započítaní zápisného a odstupného vyšplhala až na 11 700 zlatých, čo takmer trojnásobne prevyšovalo najvýznamnejší rakúsko-uhorský stípel, Veľkú viedenskú, kde bolo v tom roku vyplatených 4108 zlatých, ale bolo to aj oveľa viac ako v rovinových vrcholoch - v rakúskom Derby bola cena pre víťaza 9475, v nemeckom Derby 9487 zlatých...
Živý plot na prerazenie, takzvaný Bullfinch, kde zahynul Strizzel, bol predposledný skok približne na mieste dnešného prechodu z dráhy do stajní. Po prvej Veľkej pardubickej sa rozpútala diskusia o prekážkach, ale neskoršej Taxisovej priekopy sa to netýkalo. Priekopa nepotrebovala záchrancu, pretože ju všetky kone, pokračujúce po nehode na múre, hladko prekonali, aj sedemročný hunter The Vet, ktorý ju preliezol. Terčom kritiky bol múr, kde v hromadnom páde takmer zahynul džokej Earl a najviac diskutovaný bol Bullfinch, na ktorom spadli dva kone. Na iných závodiskách boli Bullfinche vysoké až tri metre, aby bolo koňom jasné, že ich musia preraziť, ale v Pardubiciach mal len 6 stôp (180 cm). Nemecké, rakúske aj české noviny sa zhodli, že bol príliš nízky, preto sa Stritzel pokúsil skočiť ponad a pri páde na hlavu si zlomil väz. 1875 - Tri Veľké pardubické v jeden deň
Historku o záchrane priekopy Egonom Thurn-Taxisom spochybňuje aj dianie v roku 1875.
V histórii Veľkej pardubickej bolo niekoľko momentov, keď bola blízko zániku a toto bol jeden z nich. So záchranou prišiel Böhmische Rennverein, ktorý sa chopil organizácie, prenajal si závodisko na 10 rokov, zmenil kurz a zrušil kritizované prekážky - múr, Bullfinch a Írsku lavicu.
Spolok zachoval subskripčný princíp, ale ceny upravil do rozumnejšej výšky a zmes koní, ktorá sa stretla v roku 1874, rozptýlil do troch rovnako dlhých dostihov. Z názvu hlavnej steeplechase bolo vypustené slovo „pardubická” - nová Grosse Steeple-chase bola o 4500 zlatých, pre kone rakúsko-uhorského a nemeckého chovu. Na identickom kurze sa bežala Steeple-chase o 2000 zlatých, pre kone zo všetkých krajín a pre honebné kone bola určená Hunter-Steeple-chase, ale jej kurz bol trochu odlišný - neskákala sa nová Írska lavica. Zachovaná zostala aj krátka steeplechase na 2 1/2 míle, ktorá sa neskôr behávala ako Dámska cena, Kinského memoriál a dnes je známa ako Poplerov memoriál. Okrem toho spolok z Prahy do Pardubíc presunul dve roviny, Liechtenstein-Preis a Triennial-Stakes.
V pôvodnom termíne 4. novembra sa kvôli mrazom nebehalo. Boli len vyhlásené výsledky oboch rovín, kde po množstve škrtov zostali tri kone - Liechtenštajnskú cenu vyhral walk-over Ossian a v Triennial-Stakes bol vyhlásený „compromiss”, keď sa grófi Henckel a Széchényi dohodli na rozdelení ceny. Stíple boli preložené na 7. novembra.
V Grosse Steeple-chase, do ktorej čestnú cenu venoval arcivojvoda Wilhelm, malo štartovať 10 z 24 prihlásených koní, ale po dlhom čakaní bola škrtnutá Wienerin, pretože sa na váženie nedostavil jazdec. Počas prehliadky pred tribúnou začala krívať Brigantine a aj ona bola škrtnutá. Dostih bol odbehnutý na ťažkej dráhe a pády sa zrodili až po zrýchlení v druhej polovici dostihu, keď v najťažšom úseku oraníc za tribúnou spadli Lady Bess a Country Girl. Na predposlednej prútenke spadla vedúca Nachtschwalbe, takže čestnú cenu a 5275 zlatých získal Brigand, kvalitný, ale mimoriadne nespoľahlivý stípler, ktorý v predošlých štyroch štartoch v steeplechase raz vyhral a trikrát vybočil, naposledy vo Viedni, len sedem dní pred pardubickým víťazstvom.
1876 - Trofej cisárovnej Sissi
Trofej pre víťaza steeplechase pre domáce kone venovala cisárovná Sissi a mala byť aj osobne prítomná. V deň mítingu o deviatej ráno pricestovala vlakom do Pardubíc, ale dostihy museli byť kvôli mrazu a snehu zrušené a tak deň strávila v meste a podvečer odcestovala do Kladrúb.
Trofej cisárovnej zostala v Pardubiciach a v nasledujúcej sezóne ju získal Fritz Metternich, ktorý zopakoval double Georgea Herberta z roku 1875. V Grosse Steeple-chase 1877 zvíťazil s Brigandom pred Nachtschwalbe a v Steeple-chase, otvorenej aj pre kone zahraničného chovu, priviedol k ľahkému víťazstvu britskú rodáčku Starlight. Pripísal si aj Hunter-Steeple-chase, ale s Warblerom vyhral walk-over, takže kurz absolvoval len dvakrát.
Dvojmo boli pardubické stíple vypísané aj v nasledujúcich rokoch. V roku 1878 Veľkú pardubickú tretíkrát vyhral Brigand (Metternich) a v roku 1879 Rudi (Hanreich), ktorý bol následne predaný do Rumunska, kde sa stal rovinovou hviezdou.
Rozdelenie Veľkej pardubickej do dvoch dostihov s identickým kurzom splnilo v roku 1875 svoj účel, ale klesal počet štartujúcich a delením samozrejme trpela aj kvalita. V roku 1880 boli oba dostihy opäť zlúčené a môžeme si položiť otázku, či je všeobecne známy zoznam víťazov Veľkej pardubickej správny. Na zozname sú víťazi tej bohatšej Veľkej pardubickej pre kone rakúsko-uhorského a nemeckého chovu, ale keď to vezmeme exaktne, tá bola v roku 1880 zrušená a zostal pôvodný dostih pre kone zo všetkých krajín. Zmena propozící pustila v roku 1880 na štart britské rodáčky Victoriu a Starlight, ale prvá menovaná nedokončila a Starlight po páde dobehla posledná. Zvíťazil štvorročný Good Morning s Maxom Phillipsom. Victoria sa dočkala v roku 1881, keď zo štvorice štartujúcich nedokončil len sedemročný Broadway Swell, prvý kôň, ktorý spadol na Tribúnnom skoku priamo vo Veľkej pardubickej. Tribúnny skok - Taxisova priekopa
Hlavná tribúna pri topoľoch aj malá tribúna pri Tribúnnom skoku sú zachytené na obrázku zo štartu pamätnej Damenpreis z roku 1885, kde sa stretli tri kone, jazdené grófmi Kinskými. Modrý dres so žltou šerpou grófa Wilczeka má víťaz Grand National 1883 Carl Kinsky v sedle The Sizera, ktorý spadol na Tribúnnom skoku, v červenom drese s bielou šerpou je víťazný Rudolf Ferdinand Kinsky v sedle vlastnej kobyly Danubia Causa a svoje šedo-červené pruhy má na sebe Zdenko Kinsky, ktorý s Laurenziou odišiel o dĺžku porazený.
Pohľad na prekonávanie Tribúnneho skoku vo Veľkej pardubickej 1886 zobrazuje trávnatý pás na strane dopadu, za ktorým sa doskakovalo do oranice.
Sternbergov obrázok Tribúnneho skoku z roku 1886 je pravdepodobne posledný s prútenou prekážkou. Niekedy po tom roku prútenku nahradil živý plot a v rovnakom čase sa Tribúnny skok začal nazývať Taxisova priekopa. V tlači sa názov Taxisgraben v súvislosti s Pardubicami prvýkrát objavil v roku 1892, teda 19 a pol roka po prvej zmienke o viedenskej Taxisovej priekope.
Momentálne je populárny príbeh o pomenovaní pardubickej Taxisovej priekopy po jej údajnom záchrancovi Egonovi Thurn-Taxisovi po prvom ročníku Veľkej pardubickej. Ďalšia verzia je o pomenovaní po jeho smrti v roku 1892, v roku prvej zmienky o pardubickej Taxisovej priekope, čo je významá časová spojitosť, ale odporovalo to vtedajším zvyklostiam.
Alexander Thurn-Taxis
Bol veľký športovec, vynikajúci šermiar, prezident Prager Fecht-Clubu a Union-Fechtklubu vo Viedni, neskôr čestný prezident Akademie der Fechtkunst. Patril medzi zakladateľov Wiener Golf-Clubu, v Loučni založil prvý český futbalový tím a samozrejme nemohol chýbať ani v dostihovej spoločnosti. Podnikal v mnohých odvetviach, mal napríklad pivovar, cukrovar, skúšal podnikať vo filmovom priemysle, vo výrobe výbušnín, a mal aj prímorské kúpele Sistiana neďaleko Terstu na Rakúskej Riviére. Asi tri kilometre od letoviska Sistiana, v Duine, leží Taxisov zámok, ktorý navštívilo mnoho osobností - cisár František Jozef I. s manželkou Sissi, arcivojvoda František Ferdinand d'Este, skladateľ Franz Liszt, spisovatelia Victor Hugo, Rainer Maria Rilke, Mark Twain, a ďalší. Mark Twain pricestoval na zámok Duino v máji 1899 z Norimbergu a zanechal tam pamiatku, vystavenú v zámockom múzeu - zápis v knihe hostí, v ktorom nezaprel povesť humoristu. Zápis má formu dotazníka a podpísal sa v ňom Mark Twain, rodený S. L. Clemens, veľvyslanec veľkých USA (samozvaný). V ďalších rubrikách okrem iného uviedol celoživotné zamestnanie - vyšívanie, najneobľúbenejšia činnosť - vstávanie, najobľúbenejšia farba - stará zlatá (22 karátová), najobľúbenejší nápoj - čistá voda, pančovaná škótskou whisky...
Na domácich dráhach neboli veľké víťazstvá Taxisovi súdené. Kariéry celého radu jeho nádejných koní zmarili choroby a zranenia a často mal smolu na priebehy dostihov. Po najväčšom úspechu siahal v roku 1882, keď niekoľko dní pred Veľkou pardubickou kúpil od Zdenka Kinského šesť koní, medzi nimi aj päťročného žrebca Bakony II, ktorý vo Veľkej spadol na predposlednom skoku, keď bol spolu s kobylou Vestou vo vedení... Blízko víťazstva vo Veľkej pardubickej bol aj v roku 1900, keď posledné tri bežiace kone, medzi nimi aj jeho kobyla Dark Beauty, bežali pred záverom takmer súčasne, ale vo finiši na neho zostalo tretie miesto a po diskvalifikácii víťaznej Slávy z toho bola druhá priečka za Magyarádom.
Na rozdiel od Egona Taxisa v ére Veľkej pardubickej aktívne pôsobil v českom turfe a priamo v Pardubiciach. Z titulu svojej funkcie mal priamy vplyv na podobu prekážok a práve on mohol byť iniciátorom úpravy Tribúnneho skoku - nahradenia prútenky živým plotom - na základe čoho sa mohol začať používať názov Taxisova priekopa. Že je pomenovaná po ňom, bolo v prvej polovici 20. storočia uvedené v niekoľkých článkoch, aj v jeho nekrológu v roku 1939, zatiaľ čo o súvislostiach pardubickej Taxisovej priekopy s Egonom Thurn-Taxisom nie je v dobovej tlači ani slovo a začali sa objavovať až oveľa neskôr. Rozmery Taxisovej priekopy Podoba pôvodnej prekážky z roku 1874 sa zachovala najmenej na dvoch obrázkoch. Prvý je od maliara Josefa Mukařovského a zachytáva čelný pohľad na skok. Výjav je zdramatizovaný a líši sa od popisov priebehu, ale podľa zobrazených postáv je vidieť výšku skoku.
Výška predchodcu dnešného Taxisu je viditeľná aj na kolorovanej verzii známeho obrázku Fantoma od Emila Adama.
Na výreze z originálnej litografie je v pozadí vidieť 4 stopy vysoký pôvodný múr, ku ktorému maliar kvôli zdôrazneniu jeho mohutnosti umiestnil koňa s jazdcom a postavu.
Po otočení kurzu a zaradení prútenej prekážky vyšiel v Nemecku článok, kde neznámy autor uvádza, že jediná dráha na nemeckom a rakúsko-uhorskom turfe, kde možno behať férové dostihy, sú Pardubice, pretože je tak priestranná a rozľahlá, že tam môže skoky vedľa seba skákať desať koní. Ale ako nič na svete nie je dokonalé, v Pardubiciach je priekopa, ktorá nakoniec nie je príliš široká, ale na steeplechase skok je rozhodne príliš hlboká a pisateľ uvádza hĺbku 10 stôp. Niet divu, že pri pohľade z bezprostrednej blízkosti sa strmá a hlboká priekopa divákom zdala byť obrovská a nebezpečná, ale pre normálne rozbehnutých stíplerov bola celkom jednoduchá.
Dobové popisy z prvého ročníka Veľkej pardubickej sa líšia a uvádzajú výšku prekážky 2,5 až 3 stopy a šírku priekopy 10 až 12 stôp. Na pláne dráhy, zverejnenom v Nemecku, bola uvedená šírka priekopy len 8 stôp a v inom článku 14 stôp.
Úpadok
Najlepším domácim stíplerom v Pardubiciach vychádzali váhy cez 80 kilogramov a tak viedenské a peštianske stajne volili jednoduchšie riešenie - zostali doma, kde bez náročného cestovania stihli viac štartov s nižšími záťažami a v Pardubiciach začiatkom 20. storočia behávala druhá garnitúra.
Prekážkové dostihy boli v čase ich zavedenia v Rakúsko a v Uhorsku výsadou a známkou odvahy pánskych jazdcov z radov šľachticov, tí ale starli a od 60-tych a 70-tych rokov 19. storočia ich v sedlách nahrádzali prví „profesionálni džokeji”, o ktorých netreba mať žiadne ilúzie. Obvykle boli spomedzi služobníctva z honebných stád a niektorí sa v profesii džokeja uchytili, ale o mnohých štatistiky prezrádzajú, že jazdili len z povinnosti a ako Najlepší pardubický jazdec - hauptmann Wilhelm Reimer
Jedným z vynikajúcich armádnych jazdcov, ktorí nesmeli jazdiť Veľkú pardubickú, bol Wilhelm Reimer, dôstojník 9. Husárskeho regimentu grófa Nádasdyho v Ödenburgu (Šoproni) a neskôr Generálneho štábu.
Štábny kapitán Wilhelm Reimer odišiel na front a spolu so svojim otcom, štartérom Jockey Clubu a správcom dráhy na závodisku v Kottingbrunne, rytmajstrom Wilhelmom Reimerom starším, na jeseň roku 1914 v jeden deň spoločne padli.
Wilhelm Reimer odjazdil 263 verejných dostihov a 77-krát zvíťazil (29.3%).
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||