Kincsem - skutočný príbeh, 4. časť Branislav Ondera Kincsem - skutočný príbeh, 1. časť, 2. časť, 3. časť, 4. časť, 5. časť, 6. časť, 7. časť.
Počas zimnej prestávky pred sezónou 1878 prišla nečakaná výzva. Blaskovich dostal list od britského novinára Langleyho, ktorého John Fiennes, majiteľ stajne „Mr. Pulteney”, poveril, aby vyzval Kincsem na match. Fiennes chcel proti nej postaviť rovnako starú Placidu, najlepšiu britskú kobylu.
Dostihovú spoločnosť cez zimu zamestnávala aj aféra s litografiou s prvým portrétom Kincsem, o ktorú bol veľký záujem. Ohlásená cena bola pomerne vysoká, 15 zlatých. Maliar Vojtech Pállik so svojim spoločníkom ju ponúkali aj za predplatné 10 zlatých a vidina výhodnej ceny im priniesla množstvo predplatiteľov. Dodanie sa však skomplikovalo. Najskôr vyhorela sušiareň s hotovou prvou sériou, neskôr sa Pállik so svojim spoločníkom rozišiel a prevzal záväzky, ale než sa mu podarilo splniť predplatené dodávky, na trhu ho predbehla ďalšia litografia Kincsem. Autorom je viedenský maliar Anton Zampis, ktorý ju pravdepodobne namaľoval na jesennom mítingu vo Freudenau. Vzniklo aj niekoľko horizontálne otočených kreslených verzií a jedna z nich bola istý čas v hlavičke dostihového spravodaja.
28. a 29. víťazstvo - Viedeň 1878 Na novú sezónu sa už v Göde pripravovali dve stajne. Po skvelých výkonoch zverencov Roberta Hespa zavládlo presvedčenie, že tamojšie údolie Dunaja poskytuje na jar ideálne podmienky na prípravu a v roku 1877 si tam nechal postaviť stajňu Gustav Springer. Neskôr začali vznikať stajne na neďalekej Alag puste pri Dunakeszi a oblasť sa stala uhorským tréningovým centrom, zatiaľ čo tréningové stredisko v Tate, svojho času nazývané uhorský Newmarket, postupne zaniklo.
Robert Hesp a Springerov tréner Walter Oram v tradičnom čase začiatkom marca zahájili cvalovú prípravu a pred jarným mítingom sa presunuli do Freudenau. Kincsem tam pôvodne cestovať nemala, ale vysvitlo, že by v Göde zostala takmer sama a Blaskovich súhlasil s cestou. V tej dobe už mal v tréningu sedem koní a tak napokon súhlasil aj s Hespovým nápadom, aby tam Kincsem svoje rýchle galopy odpracovala v dostihoch a zarobila na stajňové cestovné výdaje.
Jarný popis Kincsem z Freudenau hovorí, že to stále bola ona, i keď širšia a guľatejšia, ale bez prebytočnej váhy, stále so štíhlou postavou a flegmatizmom ako predtým, stále mala ľahký cval a nohy čisté, bez stôp po predchádzajúcich dvadsiatich siedmich štartoch.
Na koho Kincsem narazila sa ukázalo onedlho. Porazeného Wild Rovera po súboji s Kincsem noviny pasovali za víťaza Preis des Jockey-Club: „...pri svojom prvom vystúpení mal ešte na sebe trochu mäsa, ale prevláda názor, že prebytok do májových dostihov vo Viedni zhodí a bude v najlepšej kondícii, aby jeho majiteľ mohol počítať s víťazstvom v Derby”. V Derby obsadil nešťastné tretie miesto, ale počas sezóny nazbieral päť víťazstiev a štyrikrát bol druhý, a do špičky ročníka patril aj Henckelov Achilles, ktorý zažiaril na nemeckých dráhach a sezónu zakončil s bilanciou dvanásť štartov, osem víťazstiev, ako štvrtý najbohatší kôň v Nemecku.
Oroszvár sa vo dvoch rokoch neumiestnenil a do novej sezóny vstúpil víťazstvom, tri dni pred stretnutím s Kincsem. V Prater-Preis sa držal statočne a v závere zaútočil, ale Kincsem jeho snahu odrazila. Oroszvár vzápätí vyhral Trial Stakes a po neúspechu v Preis des Jockey-Club vyhral v Nemecku Union-Rennen, Norddeutsches Derby a Rennard-Rennen.
30. víťazstvo - Bratislava 1878 Z Viedne sa dostihové dianie presťahovalo do Bratislavy a môžeme si priblížiť, ako vyzerala cesta. Nasledujúci obrázok je výrez z mapy železníc v Rakúsko-Uhorsku, zo sedemdesiatych rokov 19. storočia. Rôzne farby predstavújú trate rôznych železničných spoločností.
Zo stajní vo Freudenau museli kone prejsť po svojich asi šesť kilometrov, na stanicu Südbahnhof, dnešnú viedenskú Hlavnú stanicu. Odtiaľ vlakom vyrazili severnou trasou, po trati Rakúsko-uhorskej štátnej železnice, vyznačenej na mape oranžovou farbou. Cez Staatsbahn Brücke sa vlak dostal na ľavý breh Dunaja a za stanicou Stadlau odbočil na východ, na Marchegger Ostbahn. Za Marcheggom cez dodnes funkčný Marcheggský viadukt, ležiaci asi štyri kilometre severne od Devínskej Novej Vsi, prekonal rieku Moravu a onedlho bol na stanici v Prešporku. Celá trasa meria 65 kilometrov a v tej dobe ju nákladný vlak zdolal asi za tri hodiny. Z Prešporku hlavná železničná trať Viedeň-Budapešť pokračovala cez Nové Zámky a Komárno, odtiaľ popri Dunaji do Vácu a cez Göd do Pešti. Kone po vykládke na bratislavskej stanici čakala štvorkilometrová prechádzka do Engerau, teda Petržalky. Museli prejsť po Štefániinej ulici (dnešnej Štefánikovej) a cez staré mesto sa dostať na Námestie Korunovačného pahorku, dnešné Námestie Ľudovíta Štúra pred Redutou. Tam ústil pontónový Most Karolíny Augusty, jediná možnosť prechodu cez Dunaj. Most Františka Jozefa I., neskôr známy ako Starý most, bol postavený až v roku 1889. Pontónový most sa skladal z lodiek, na ktorých bola položená vozovka. Kvôli plavbe lodí bol otvárací a v zime sa rozoberal. Bolo by zaujímavé vidieť, ako by si dnešné dostihové kone poradili s prechodom cez rušné mesto a cez nestabilný, vo vlnách sa pohupujúci most...
Bratislavský hlavný dostih, Trial Stakes, vyhral už zmienený Oroszvár, pred favorizovaným Baltazziho Franzim, ktorý sa krátko predtým vrátil z Anglicka. V dostihu sa odohrali dva pády a Jockey Clubu zrejme došla trpezlivosť a dostih v nasledujúcej sezóne presunul do Viedne. V Carlburger Preis vstúpil do sezóny Tallós a na 2000-metrovej trati ľahko porazil Pfeila a Konotoppu.
Novodobí autori často uvádzajú, že majiteľ Hugo Henckel bol posadnutý túžbou poraziť ju, ale z dobových prameňov vyplýva, že sa choval pragmaticky a najmä športovo. Chápal, že pre rozvoj dostihov je dôležité, aby najlepšie kone behali proti sebe a keď mal vhodného a zdravého koňa, nikdy sa nevyhýbal súbojom s lepšími. Keď videl, ako sa ostatní majitelia vyhýbajú Kincsem, nechcel pripustiť walk overy, alebo aby druhé ceny bez boja pozbierali Hespove slabšie kone a dal trénerovi Waughovi pokyn, aby mal koňa v každom dostihu, ktorý Kincsem pobeží. Mal veľkú, silnú stajňu a takmer vždy mohol mať na štarte kvalitného čakateľa na jej zaváhanie bez toho, aby musel vynechať iné dostihy a tak to bolo aj v Bratislave. Proti Tallósovi na 2000 metrov postavil Konotoppu, v dostihoch pre trojročné kone bežali trojroční Oroszvár a Berlick. Zo Štátnej ceny mohol ujsť, ako Anton Apponyi, Aristides Baltazzi, Pál Esterházy, Zdenko Kinský a Gustav Springer, ktorí svoje kone škrtli, alebo mohol poslať Prince Gilesa po druhú cenu, v hodnote ročného platu jeho ošetrovateľa. Rozumnejšie sa to zmanažovať nedalo. 31., 32. a 33. víťazstvo - Budapešť 1878
V prvý deň peštianskeho mítingu si Prince Giles I. zmeral sily s Tallósom a v dostihu, vypísanom na jeden okruh a 37 metrov, teda na 2400 metrov, s ním pri výhode piatich kilogramov prehral o dĺžku. To bol zrejme pre Aristida Baltazziho signál, aby Tallósa škrtol z plánovaných stretnutí s Kincsem a o dva dni jej v Štátnej cene II. triedy zostali len dvaja súperi.
Veľké škrtanie nastalo aj pred bohato dotovanou Štátnou cenou I. triedy, kde to vyzeralo, že nastúpia len Kincsem a jej tréningová kolegyňa Altona, ktorá na peštianskom mítingu dobehla druhá v Nemzeti Díj a vyhrala Hazafi Díj, ale nezdala sa byť vo forme a Blaskovich uzavrel so Sztárayom „Compromiss”. Hugo Heckel chcel dohodnutému výsledku zabrániť a nechal proti nim štartovať Konotoppu.
19. 5. 1878 Budapešť I. oszt. államdíj 2400 m I. miesto: 4550 fl, II. miesto: 550 fl 1. Kincsem 4 k. 69.5 Madden 2. Altona 3 k. 51 Smart 3. Konotoppa 6 k. 66.5 Busby Výrok: 3 - 5 Čas: 3:05
34., 35. a 36. víťazstvo - Viedeň 1878
Na májový Derby míting do Freudenau Hesp priviezol osem koní a jeho zverenci získali päť víťazstiev, ale v Preis des Jockey-Club sa od neho odklonilo šťastie. Jeho Kirwan v Derby zaváhal na štarte a stratil mnoho dĺžok a v tesnom a dramatickom dobehu, okorenenom protestom proti víťazovi, skončil štvrtý, s celkovou stratou dvoch dĺžok. Víťazom sa stal lepší z Baltazziho dvojice, ktorá sa pred Derby vrátila z Anglicka, žrebec po Buccaneerovi z Hope, ktorý bol po vzore Kisbéra a Tallósa pomenovaný tesne pred Derby a Aristides Baltazzi zvolil latinské meno Nil Desperandum - Nezúfaj.
26. 5. 1878 Viedeň Staatspreis II. Classe 2800 m I. miesto: 3250 fl, II. miesto: 250 fl 1. Kincsem 4 k. 69.5 Madden 2. Erzsi 4 k. 63.5 Grimshaw 3. Rococo 5 ž. 70.5 Butters 4. Cheops 3 ž. 52.5 Prior Výrok: 1 - 2 Kurzy: 1/10 Kincsem
Hespove víťazstvá získali Lörincz, Altona a Kincsem. Lörincz uspel vo Freudenauer Handicape, Altona v Cene o 1500 zlatých porazila Pfeila a Kincsem v priebehu piatich dní vyhrala trikrát.
28. 5. 1878 Viedeň Trial-Stakes 1600 m I. miesto: 2475 fl, II. miesto: 75 fl 1. Kincsem 4 k. 65 Madden 2. Prince Giles I. 4 ž. 58.5 Busby 3. Mlle. Buccaneer 3 k. 49 Smart Výrok: 10 - 15 Kurzy: 1/10 Kincsem 30. 5. 1878 Viedeň Staatspreis I. Classe 3200 m I. miesto: 5450 fl, II. miesto: 450 fl 1. Kincsem 4 k. 69.5 Madden 2. Rococo 5 ž. 68.5 Butters 3. Herodes 5 ž. 63.5 Prior Výrok: 5 Kurzy: 1/20 Kincsem, 15/1 Rococo, 20/1 Herodes Cesta do Anglicka
Po Derby mítingu dve najväčšie rakúsko-uhorské stajne zamierili na tradičný okruh po nemeckých závodiskách a v Hespovej výprave bola aj Kincsem, smerujúca do Goodwoodu. Hesp a Blaskovich zabili dve muchy jednou ranou - vyhli sa obávaným francúzskym železniciam a tréner ju mal pod stálym dohľadom. Na turné bola aj Csalogány, ktorú si Ernő Blaskovich prenajal od brata a Hesp ju v práci využíval ako vodičku pre Kincsem.
Prítomnosť Kincsem v Hoppegartene využil jeden z najuznávanejších maliarov dostihových koní, Emil Adam. Na skici, signovanej a datovanej 8. júna 1878 v Hoppegartene, zaznamenal jej telesné miery, vďaka čomu je Kincsem jedným z najlepšie zdokumentovaných koní 19. storočia. K dokonalosti chýba len váha.
Kincsem s džokejom Maddenom a trénerom Hespom pózovala aj berlínskemu maliarovi a dvornému fotografovi Heinrichovi Schnaebelimu. Najznámejší športový fotograf svojej doby používal neobvyklú techniku fotografovania s podexponovaním. Krátkym časom expozície získal ostré, ale nevýrazné, nekontrastné negatívy a objekty záujmu intenzívne retušoval. Výsledný obrázok, mix fotografie a maľby, s charakteristickým, akoby zahmleným pozadím, vedel fototechnológiu vyrábať relatívne rýchlo a vo veľkom počte, takže kým sa maliari trápili so zdĺhavou výrobou litografií, Schnaebeli mal v roku 1878 v ponuke 208 obrázkov dostihových koní, za zlomok ceny litografií.
Na nasledujúcej zastávke v Hannoveri zostali rakúsko-uhorské stajne bez víťazstva. Hesp sedlal dva kone. Bíbor neuspel v dostihu pre pánskych jazdcov a v Grosser Preis von Hannover päť desatinová favoritka Altona prehrala o hlavu s Vitusom.
37. víťazstvo - Goodwood 1878 Po príchode do Newmarketu mala Kincsem deň voľna a na prvú prechádzku sa vydala v utorok, za veľkého záujmu novinárov, bookmakerských informátorov, aj miestnych zvedavcov. Po prvom cvale znalci označili štýl jej pohybu za obdivuhodný - dlhý, plochý, priestranný, v Newmarkete vraj nebol kôň s lepším krokom.
Do Goodwood Cupu bolo prihlásených sedemnásť koní. Predpokladaným favoritom bol vysoko zaťažený Verneuil a na jeho úroveň stavali aj Kincsem a Hilariousa. Niektoré kone boli prihlásené aj do iných dostihov a za istých štartujúcich boli označení Lady Golightly, Thurio a americký Start.
Kincsem a Csalogány spolu denne pracovali na jeden a pol až dve míle, ale po jednej z rýchlych prác sa názor na Kincsem zmenil. Objavilo sa niekoľko názorov na jej formu, podľa jedných ju negatívne ovplyvnila zmena podnebia a kŕmenia, podľa iných bola príčinou Csalogány, ktorá vraj pre ňu nebola dosť dobrá a nedokázala ju primäť k potrebnému tempu. V rakúskej tlači sa v tej súvislosti objavila aj úvaha, že by s prípravou mohli pomôcť Baltazziovci, alebo Tasziló Festetics, ktorí mali v Newmarkete niekoľko vhodných koní. K tomu s najväčšou pravdepodobnosťou nedošlo, to by novinám neuniklo, ale ďalšia správa pre zmenu hovorila o veľmi dobrej veľkej práci na dve míle, kde Kincsem išla prvú míľu sama a druhú s Csalogány.
Najviac detailov z výpravy priniesol veľký článok účastníka expedície Francisa Cavaliera, ktorý pobyt v Anglicku využil aj na kúpu niekoľkých koní pre svojich klientov.
Kincsem v Newmarkete pracovala na tréningových dráhach v Limekilns, Six Mile Bottom, The Tip a ďalších cvalovkách, ktoré boli kvôli horúčavám a suchu veľmi tvrdé. Okrem tejto nepríjemnosti v niektorých newmarketských stajniach a žrebčínoch vypukla epidémia a Robert Hesp vyslovil prianie odísť z Newmarketu do Goodwoodu skôr, než bolo plánované. Cavaliero to zariadil a vojvoda z Richmondu im dva týždne pred Goodwood Cupom umožnil ustajnenie v zámockých stajniach a dokončenie prípravy na tréningovej dráhe Halnaker Gallop.
Vojvoda z Richmondu dal rakúsko-uhorskú výpravu na starosť svojmu najstaršiemu synovi, lordovi Marshovi, ktorý dal správcovi pokyn, aby im poskytol dráhu a upozornil ich, aby použili vyššie položenú časť, pretože nižšie sú nedostatočne upchané zajačie nory. Podľa Cavaliera Kincsem zmenu privítala a na pružnom, trávnatom povrchu vo zvlnenom teréne cválala, ako nikdy predtým...
Míting v Goodwoode sa začal 30. júla a hneď v prvom dostihu slávila víťazstvo anglická stajňa uhorského majiteľa Taszilo Festeticsa. Jeho štvorročný Capillaire (Broomielaw) v tom roku vyhral päť dostihov a v Goodwoode ovládol systémom štart-cieľ Craven Stakes na 2000 metrov.
Cavaliero vo svojom článku zmienil aj taký detail, že Kincsem mala v noci pred Goodwood Cupom prvýkrát v živote náhubok, aby veľa nežrala a ráno dostala len malú časť svojej obvyklej dávky krmiva.
Favoritom Goodwood Cupu sa po škrte Verneuila stal sedemročný valach Pageant (Elland), ktorý ako trojročný v roku 1874, v roku narodenia Kincsem, vyhral sedem z dvadsaťjeden štartov. Patril medzi ostrieľaných veteránov veľkých britských vytrvaleckých handicapov - ako trojročný bol druhý v Bristol Royal Cupe a v Shrewsbury Cupe, ako štvorročný bol v slávnom Cesarewitchi druhý z 36 štartujúcich, v piatich rokoch bol druhý v Northumberland Plate a vyhral Great Midland Counties-Handicap. V roku 1877 ako šesťročný získal v piatich štartoch dve víťazstvá, v Chester Trades Cupe a v Shrewsbury Cupe. V roku 1878 bežal pred súbojom s Kincsem len dvakrát, obhájil víťazstvo v Chester Trades Cupe a neumiestnil sa v Manchester Cupe.
Atmosféru v Goodwoode kúzelne zachytil aj gróf Friedrich Franz von Hahn, ktorý okrem iného napísal: „Keď Kincsem s Maddenom v skúšobnom cvale bežala pred tribúnou, ozvalo sa bzučanie hlasov. Všetci volali „look at the Austrian” a znalci sa nemýlili o jej dlhom, pružnom cvalovom skoku, ktorým sa takmer nepočuteľne rútila po dráhe.”
Keď Madden zišiel z váhy a bolo vyvesené „All Right”, na znamenie schválenia výsledku, vypuklo nadšenie. Ernő Blaskovicha diváci údajne niesli na rukách a bol predstavený pravidelnému hosťovi vojvodu z Richmondu v Goodwood House, princovi z Walesu a jeho manželke, Alexandre Dánskej. Princ z Walesu, syn kráľovnej Viktórie a neskorší kráľ Eduard VII., bol nadšený turfman a neskôr sám slávil úspechy ako chovateľ a majiteľ víťaza Derby a St Leger Persimmona a víťaza Trojkoruny Diamond Jubilee.
Víťazstvo Kincsem súčasní maďarskí spisovatelia „vylepšili” a Ernő Blaskovichovi vložili do úst prehnané nacionalistické repliky, ktorými údajne odpovedal na ponuky na kúpu Kincsem, ale nemecký zdroj hovorí, že ponuky kapitána Machella a Lorda Falmoutha prešiel mlčaním. Dôvod nie je ťažké si domyslieť. Anglickí záujemcovia v skutočnosti komunikovali s anglicky hovoriacim Cavalierom, ktorý vo svojom článku napísal, že s Blaskovichovým súhlasom vyslovil cenu dvadsať tisíc a Angličania prehnanú sumu pochopili tak, že Kincsem nie je na predaj...
Veľký rozruch vyvolal v Goodwoode Maddenov spôsob pobádania. V Rakúsko-Uhorsku a v Nemecku bol známy bezohľadným používaním bičíka a ostrôh, ale Britov doslova šokoval. Tamojšie noviny jeho meno rozdelili na Mad Den (šialený Den), iné ho nazvali mäsiarom. Magazín The Illustrated Sporting priniesol okrem kresby záverečného súboja aj kresbu, ako si stewardi pri odsedlávaní prezerajú zranenia Kincsem a pisateľ s pseudonymom Skylark uviedol, že Madden jazdil mäsiarskym štýlom aj potom, keď už mal víťazstvo jasne v rukách.
Cesta do Francúzska
Mačky sú tradičné spoločníčky koní v stajniach. Kone s nimi dobre vychádzajú a Kincsem, alebo hociktorý iný plnokrvník, by mačaciu spololočnosť na cestách iste privítal, ale čo tá mačka? Každý, kto trochu pozná mačaciu nezávislú povahu vie, že by si nikdy nevytvorila ku koňovi taký vzťah, aby ho sprevádzala naprieč Európou. Pri prvej príležitosti by sa vydala vlastnou cestou...
V informáciách o ceste Kincsem do Deauville sú isté nezrovnalosti. Vo francúzskej tlači vyšli správy, ktoré prevzali aj rakúske a nemecké noviny, že z Goodwoodu cestovala do Newmarketu a potom do Chantilly. Podobnú informáciu vo svojom článku prieniesol aj Francis Cavaliero, ktorý sa zmienil o ceste z Londýna do Boulogne-sur-Mer. Logiku to ale nemá - pozrime sa na mapu. Cesta z Hannoveru cez Rotterdam, Harwich a Newmarket do Goodwoodu, meria vzdušnou čiarou asi 850 kilometrov.
Trasa, popísaná vo francúzskych novinách, je dlhá asi 800 kilometrov, z čoho by takmer polovica viedla obávanými francúzskymi železnicami a jej prekonanie by trvalo týždeň. Ale prečo by Kincsem posielali takou dlhou, časovo, finančne a fyzicky veľmi náročnou okľukou cez Newmarket (odkiaľ ušli pred epidémiou) a Chantilly, keď neďaleko Goodwoodu ležia prístavy Portsmouth a Southampton, odkiaľ to bol len deň plavby do prístavu Le Havre, vedľa Deauville?
Aj správy o príchode Kincsem do Chantilly a do Deauville sú rozporuplné. Podľa jedných novín v stredu (t.j. 14. augusta) pricestovala do stajne trénera Chifneyho do Chantilly, vo štvrtok absolvovala galop a ešte v ten večer odcestovala do Deauville. Podľa iných novín tam strávila 48 hodín a absolvovala dobrý galop, ďalšie noviny napísali, že do Chantilly pricestovala, aby sa tam liečila z morskej nemoci. Správa z ďalších novín hovorí, že v piatok večer pricestovala do Deauville, no a ďalšie noviny napísali, že ešte vôbec nepricestovala do Francúzska, pretože uhorská výprava na anglickej strane kanála čaká na lepšie počasie na plavbu... Podozrivé je, že všetky tieto správy vyšli v rôznych francúzskych novinách v jeden deň, 17. augusta, deň pred Grand Prix de Deauville. Z 19. storočia sa traduje množstvo bizarných historiek o zatiahnutých, či dokonca otrávených favoritoch, o zázračne víťaziacich chromých koňoch, o zinscenovaných tréningových galopoch s pridanými záťažami. Do kategórie dobových „hoaxov”, s cieľom získať výhodnejšie stávkové kurzy, možno patria aj francúzske správy o ceste Kincsem do Deauville. Pred ich zverejnením sa totiž udiala dôležitá vec - Pageant vyhral o štyri dĺžky Brighton Cup a noviny o jeho víťazstve napísali, že mal ďaleko pred cieľom všetko podľa seba a vyhral s takou absurdnou ľahkosťou, že výsledok Kincsem spred týždňa vyzerá oveľa lepšie, než kedykoľvek predtým. Hovorilo sa, že ak Kincsem nespadne, v Deauville nemôže prehrať...
Trasu cez Newmarket a rozporuplné články z rôznych francúzskych novín spochybňuje trojriadková správa, ktorá v peštianskom spravodaji Vadász- és Versenylap vyšla už 7. augusta a hovorí: „Kincsem sa podľa posledných správ preplavila do Francúzska a 4. augusta pristála v Le Havre, aby čakala na svoje povinnosti v Deauville”. Správa zodpovedá vtedajším zvyklostiam, že kone okamžite po skončení mítingu cestovali na ďalšie závodisko, aby mali dostatok času na odpočinok po náročnom cestovaní a aby si privykli na nové podmienky. Goodwood Cup sa konal 1. augusta a ak sa na druhý deň vydali na cestu do Portsmouthu, alebo Southamptonu, dátum pristátia v Le Havre z geograficko-časového hľadiska perfektne sedí. 38. víťazstvo - Deauville 1878 18. augusta sa Kincsem postavila na štart Grand Prix de Deauville, kde zostala polovica z devätnástich prihlásených koní. Či boli novinové správy z predošlého dňa pravé a či ovplyvnili jej kurz nevedno, faktom je, že v deň dostihu výrazne klesla z „Pari”, až na konečných 4/7 (1.57), zatiaľ čo jej hlavný súper Fontainebleau vyletel z 3/1 na 5/1.
Vyškrtaní boli takmer všetci prihlásení trojročiaci a ak nerátame Elleviona, vodiča stajňového kolegu Fontainebleaua, jediným zástupcom klasického ročníka bol neskoro dozrievajúci Gift (Gitano), ktorý po sérii druhých miest vyhral v kurze 20/1 Prix Seymour a kúpil ho popredný majiteľ, bankár Édouard Fould, pre ktorého získal dve víťazstvá a druhé miesto. Giboulée (Suzerain) v predošlej sezóne nazbierala trinásť víťazstiev a podľa zisku bola najlepšia trojročná kobyla. Vyhrala jeden z najväčších handicapov, Prix du Roi - Cenu kráľa, v lete vyhrala štyri Veľké ceny, vrátane Grand Prix de Vichy a sezónu zakončila víťazstvom v Prix de la Société d'Encouragement. Mondaine (Vertugadin) a Vinaigrette (Patricien) boli najlepšie staršie kone sezóny 1877. Ešte o rok skôr Mondaine vyhrala Prix de Diane a Grand Prix de Vichy, v Prix de Seine-et-Marne a v Grand Prix de Deauville bola druhá za Nougatom a v Grand Prix de Paris tretia za Kisbérom a Enguerrande. V roku 1877 vyhrala osem dostihov a v Grand Prix de Deauville bola tretia za Vinaigrette a Verneuilom. Vinaigrette vyhrala v roku 1876 šesť a v roku 1877 päť dostihov, vrátane Prix de la Ville de Caen, Grand Prix de Deauville a Prix de Bois-Roussel. Trojica zmienených kobýl vstúpila do sezóny 1878 s vysokým ziskom a handicapom a ich jarné výsledky boli slabšie, ale pred Grand Prix de Deauville naznačili návrat formy. Giboulée v lete dvakrát vyhrala, Mondaine obhájila víťazstvo v Prix National, a Vinaigrette v Prix de la Ville de Caen.
Najpodrobnejšiu reportáž z Grand Prix de Deauville priniesli noviny Le Jockey. Reportér, podpísaný Freemann, o Kincsem napísal: „Počas svojich dvoch, troch a štyroch rokov bežala tridsaťšesťkrát bez toho, aby bola porazená. Túto neuveriteľnú kariéru v Goodwoode práve korunovala tridsiatym siedmym víťazstvom a vo Francúzsku ju mala posvätiť tridsiatym ôsmym, bezpochyby najťažším a najslávnejším. Lebo nikdy sme nevideli Fontainebleaua v tak vynikajúcej kondícii a v dokonalejšej forme ako minulú nedeľu, ani v deň, keď vyhral Poule d’Essai v Longchamps. Hudson ho odjazdil s rozumom a energiou, pričom môžeme kritizovať trochu neusporiadaný spôsob, akým Madden jazdil svoju kobylu. Je pravda, že je veľmi chladná a treba ju jazdiť, aby ukázala, čo vie. Je pravda, že jej džokej je na to zvyknutý a zdá sa, že obaja spolu veľmi dobre vychádzajú. Ale spôsob, akým zviera ovláda, je prinajmenšom hrubý, vedeli by sme si predstaviť lepší, a niet pochýb o tom, že Custance, Fordham alebo Hudson by vedeli vyťažiť maximum z takej dobrej a krásnej kobyly.
18. 8. 1878 Deauville Grand Prix de Deauville 2400 m I. miesto: 19 400 fr., II. miesto: 1000 fr. 1. Kincsem 4 k. 61 Madden 2. Fontainebleau 4 ž. 64 Hudson 3. Gift 3 ž. 53 Hunter 4. Mondaine 5 k. 64 Childs 5. Vinaigrette 5 k. 62.5 Carver 6. Ellevion 3 ž. 53 Carratt 0 Giboulée 4 k. 54 Heslop 0 Réveillon 4 ž. 52.5 Rolfe Výrok: 1/2 - 4 Kurzy: 4/7 Kincsem, 5/1 Fontainebleau, 8/1 Gift, 14/1 Giboulée, 30/1 ostatní Obdiv vyslovil aj Robert Milton v novinách Le Figaro: „Kobyla pána Blaskovicha je najkrajšia akú som v živote videl. Všetci chovatelia ju obdivujú a jej víťazstvu sa dostalo veľkého aplauzu”. Meradlom formy koňa sú nasledujúce štarty jeho súperov a výkony Kincsem z Anglicka a z Francúzska získali punc najvyššej kvality. Pageant už po Goodwood Cupe neprehral a po zmienenom Brighton Cupe vyhral aj Doncaster Cup pred Hamptonom. Fontainebleau dva týždne po porážke vyhral Prix de Bois-Roussel pred Vinaigrette, čo bolo jeho piate víťazstvo v sezóne a podľa zisku bol v tom roku najlepší starší kôň vo Francúzsku. 39. víťazstvo - Baden-Baden 1878
Francúzske železnice druhej polovice 19. storočia boli neslávne známe veľmi zlou organizáciou. Existovalo tam šesť veľkých spoločností, ktoré mali monopol v rôznych častiach Francúzska a všetky sa zameriavali na spojenie s Parížom. Na rozdiel od Nemecka, kde železničné trate tvorili sieť, s dobrým prepojením medzi rôznymi mestami, mapa francúzskych železníc mala tvar hviezdice, šíriacej sa z Paríža do veľkých miest. Priame spojenie medzi okrajovými časťami Francúzska nebolo, muselo sa cestovať cez Paríž a železničné spojenie medzi mnohými, neďaleko seba ležiacimi mestami, meralo aj niekoľko stoviek kilometrov.
V Baden-Badene Kincsem opäť nakreslil a zmeral Emil Adam a oproti meraniu v Hoppegartene nezistil takmer žiadny rozdiel. (Väčšie rozlíšenie)
Na štart Kincsem bolo zvedavé početné publikum. Medzi členmi šlachty bol okrem iných veľký obdivovateľ Kincsem, princ Friedrich Wilhelm von Hessen, ktorý po jej víťazstve v Goodwoode strávil istý čas ako hosť kráľovnej Viktórie. Novodobí autori často uvádzajú, že z Ruska pricestovala princezná, len aby naživo videla Kincsem. To je síce pravda, ale princezná to nebola až tak veľmi ruská a nepricestovala len kvôli Kincsem.
Veľkokňažná Mária Pavlovna Ruská
Do Grosser Preis von Baden 1878 bolo prihlásených dvadsaťjeden koní, z toho jedenásť bolo škrtnutých ešte pred štartom Kincsem v Deauville. Z rakúsko-uhorských stajní boli škrtnutí prví dvaja z Norddeutsches Derby, Henckelov Oroszvár a Nil Desperandum Aristida Baltazziho, ktorý škrtol aj Franziho, a Tassilo Festetics škrtol v Newmarkete trénovaného účastníka epsomského Derby Oasisa. Z domácich boli škrtnutí najlepší trojročiak Vitus, štvrtý z Norddeutsches Derby Hansart, prví dvaja z dánskeho Derby Apple Blossom a Thornham, ďalej Fille De Roland, Hochmeister a Meister Boeck.
Prince Giles I. (Giles I. - Princess Alice / King Tom) bol odchovaný v Rusovciach pri Bratislave, v žrebčíne Hugo Telep grófa Huga Henckela. Ako dvojročný bol pripravovaný v stajniach Heath House v Newmarkete, u jedného z najlepších trénerov dostihovej histórie, Mathewa Dawsona, ktorého stajňovým džokejom bol Fred Archer. Prince Giles sa javil ako kvalitný, ale neskorý kôň a debutoval koncom septembra v Rutland Stakes v Newmarkete, kde ako desatinový favorit sklamal a skončil tretí z troch. Lepšie to nebolo ani v druhom newmarketskom štarte o mesiac neskôr - neumiestnil sa v poli pätnástich koní v Maiden. Prezimoval v Newmarkete, ale stal sa takzvaným „roarerom” a v máji 1877 sa vrátil do Rusoviec.
Henckel Waugha angažoval v roku 1870, do svojej pôvodnej stajne v sliezkom Naklo. Stajňu neskôr presťahoval do Rusoviec, kde v roku 1872 kúpil od grófa Felixa Zichyho zámok a takmet päťtisíc akrov pôdy a okrem žrebčína tam vybudoval aj moderné tréningové stredisko. V dostihovej stajni bolo 26 veľkých boxov s rozmermi 14 x 12.5 stopy (4.3 x 3.8 m), s uličkou širokou 9 stôp (2.7 m), so všetkým potrebným vybavením a ubytovaním personálu. Bolo tam i to, čo nemal k dispozícii žiaden iný tréner - Henckel nechal v Rusovciach postaviť prvú krytú cvalovú dráhu na európskej pevnine. Hovorilo sa jej Exeter, podľa jej predlohy, dodnes slúžiacej najstaršej krytej dráhy na svete, vybudovanej okolo roku 1836 pre lorda Exetera v Exeter House Stables v Newmarkete. Rusovecká krytá dráha však bola dvakrát väčšia, mala obvod 360 metrov a šírku, že tam mohli cválať štyri kone vedľa seba. Skúsený Waugh s Prince Gilesom po jeho návrate z Anglicka čakal až do mítingu v Baden-Badene, kde bol piaty v Kosmopolitisches Handicape na 1600 metrov a o dva dni vyhral Preis von Eberstein na 1200 metrov. Nasledovali víťazstvá na 2400 metrov vo Frankfurte a na 1600 v Budapešti, a potom sa jeho osudom stala Kincsem. Dobehol za ňou druhý v peštianskom St Leger, v pražskej Cisárskej cene III. triedy, i pri vstupe do sezóny 1878 v Bratislave. Druhý skončil aj za Tallósom a potom zase trikrát za Kincsem, a v berlínskom Silbernes Pferd prehral o pol dĺžky so Zebrou, nesúcou o deväť kilogramov menej. Počas pobytu Kincsem v Anglicku a vo Francúzsku sa dostal do životnej formy. V Doberane získal strieborný pohár v Herren-Reiten a na druhý deň vyhral hlavný dostih doberanského mítingu a jeden z vtedajších najvýznamnejších nemeckých dostihov, Friedrich Franz-Rennen na 2630 metrov. Mal tam jediného súpera, trojročného Vitusa, ktorý síce nebežal Derby, ale bol považovaný za najlepšieho nemeckého trojročiaka a Prince Giles I. s trojdĺžkovou prevahou ukončil jeho sériu siedmich víťazstiev.
V Iffezheime bolo všetko proti Kincsem. V posledných dvoch týždňoch takmer stále pršalo, dráha bola ťažká a rozbitá a Kincsem, ktorá podľa všetkého nebola v top forme, dávala Prince Gilesovi veľkú výhodu siedmich kilogramov.
Pred rozhodujúcim rozbehom nechal Waugh Prince Gilesovi sňať podkovy, aby získal ďalšiu váhovú výhodu a stávkari už neboli až tak presvedčení o víťazstve Kincsem. Mnoho z nich sa priklonilo na stranu silného a mohutného žrebca, v jednom z článkov označeného za obra - kým v dostihu bol medzi nimi pomer stávok 1/8 (1.125), v rozbehu už bol na Kincsem takmer päťkrát vyšší kurz, 4/7 (1.57).
Veľkovojvodkyňa Mária Pavlovna v sprievode svojho manžela a ďalších pánov okamžite po dobehu odišla na miesto, kde Hesp odsedlával Kincsem. Mladá princezná s ním viedla rozhovor a vyjadrila obdiv ku kobyle, a bola obdarovaná prameňom z Kincseminej hrivy. Ktovie, kde sa tento cenný suvenír podel po výčíňaní ruských komunistov v Petrohrade... O odovzdávaní cien v Baden-Badene vymysleli tvorcovia maďarského filmu Kincsem z roku 2017 stupídnu nacionalistickú scénu, ako si Blaskovich od cisára vzal medailu rukou a strčil si ju do vrecka, aby pred ním nemusel skloniť hlavu... V skutočnosti bol cenou zlatý pohár badenského veľkovojvodu Fridricha I. a Blaskovichovi ho odovzdal prezident mítingu, princ Herrmann von Sachsen, v spoločnosti ruských šľachticov, vojvodkyne z Hamiltonu (Marie Amalie von Baden), princeznej Marie Monaco, landgrófa von Hessen a princa Alexandra von Hessen s manželkou. Sporn ďalej píše, že gróf Henckel a tréner Waugh dostali zo všetkých strán nemenej gratulácií ako Blaskovich, ktorý rovnako ako v Goodwoode, dokázal svoju radosť vyjadriť len zopár slovami a bol srdečne rád, keď sa mohol stiahnuť do úzadia a nájsť úľavu od ohromujúceho vzrušenia toho dňa. 40. víťazstvo - Šoproň 1878 Ako spisovatelia prekrútili príbeh Kincsem ilustruje tvrdenie z jednej z kníh, že svojho súpera v Baden-Badene zničila tak, že už nikdy nebol schopný vybehnúť. Pravdou je presný opak. Ten údajne zničený súper, Prince Giles I., už šesť dní po Grosser Preis von Baden vyhral vo Frankfurte Ehrenpreis, čestnú cenu landgrófa Friedricha von Hessen a ešte skôr, len štyri dni po štarte v Baden-Badene, vybehla Altona a vo Wäldchens-Preis skončila tretia, za výhodnejšie zaťaženými súperkami.
29. 9. 1878 Šoproň Államdíj 350 db 10-frankos 3200 m I. miesto: 1700 fl, II. miesto: 300 fl 1. Kincsem 4 k. 69 Madden 2. Lörincz 4 ž. 69.5 Smart Výrok: Compromiss 41. a 42. víťazstvo - Budapešť 1878
Do Kancza díj, pre trojročné a staršie kobyly v majetku občanov Rakúsko-uhorskej monarchie, prišlo päť prihlášok a na štartovej listine zostali len Kincsem a jej tréningová kolegyňa Altona, ale tentokrát sa žiadna dohoda nekonala.
Kincsem od štartu diktovala ostré tempo a Altona sa držala pri jej „gurtoch” ako bodliak. Na dištancii sa pokúsila zaútočiť, ale Kincsem jej nápor odrazila a po veľkom boji zvíťazila, podľa peštianskeho spravodaja o pol dĺžky, podľa nemecky píšucich zdrojov o krk, ale ako ďaleko bola od prehry? Tréner Hesp na poslednú chvíľu prinútil Busbyho, aby jazdil s 1.5 kilogramom naviac...
Štatistiky
Kincsem v roku 1878 precestovala približne 4800 kilometrov vlakom a asi 400 kilometrov sa plavila na lodiach. Vyhrala pätnásť dostihov na deviatich mítingoch, na siedmich závodiskách a vybehala 54 232 zlatých, čo podľa prepočtu kúpnej sily podľa algoritmu Rakúskej národnej banky zodpovedá asi 836 tisícom € v roku 2024. Na domácich, rakúsko-uhorských dráhach, získala dvanásť víťazstiev a bola šampiónkou so ziskom 30 872 zlatých.
V Rakúsko-Uhorsku bolo v 172 dostihoch vyplatených 298 068 zlatých, z čoho šampión majiteľov, Aristides Baltazzi, získal 39 190 zlatých, druhý Ernő Blaskovics 37 597 zlatých a tretí Hugo Henckel 37 273 zlatých.
Šampiónom džokejov v Rakúsko-Uhorsku sa tretíkrát v rade stal Elijah Madden, ktorý v päťdesiatjeden štartoch získal dvadsaťpäť víťazstiev, z toho dvadsaťjeden s Kincsem a s Altonou. Na ďalších miestach skončili džokeji Smart (15) a Butters (11). Šampionát trénerov nebol vedený, ale na domácich dráhach najviac vybehali zverenci Roberta Hespa, 55 271 zlatých. V súčte domácich a zahraničných zárobkov Hesp získal takmer 92 tisíc zlatých a mierne zaostal za Jamesom Waughom, ktorý s koňmi Huga Henckela vybehal 94 979 zlatých, ekvivalent asi 1.46 milióna € v roku 2024. Cambuscanovi potomkovia získali najviac víťazstiev, štyri na prekážkach a dvadsaťosem na rovine, z toho dvadsaťjeden Kincsem a Altona, a vybehali 60 285 zlatých, ale Buccaneer mal víťaza Derby a St Leger Nil Desperanda, ktorý mu pomohol k titulu šampióna plemenníkov. Buccaneerovi potomkovia získali sedemnásť víťazstiev na rovine, dvanásť na prekážkach a vybehali 69 102 zlatých. Kincsem - skutočný príbeh, 5. časť
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||